دلیل شکستن شیشه گاز صفحه ای چیست ؟

در این بخش میخواهیم دلایل شکستن شیشه گاز صفحه ای را برای شما به اشتراک بگذاریم تا شاید نگرانی شما از بابت شکستن شیشه گاز کاهش پیدا کند.

قبل از هرچیز باید خدمت شما عرض کنیم که شیشه گاز به ندرت میشکند و دلایل آن نیزمختلف هست ولی اگر در زمان خریدن گاز از گازهایی که برند شناخته شده تری دارن خرید کنید این اتفاق بسیار کمتر برای آنها میافتد.

دلایل شکستن شیشه گاز صفحه ای

۱. سر شعله هر قسمت از گاز برای سایز مخصوص خودش طراحی شده است که در صورت گذاشتن ظرف بزرگتر احتمال شکستن شیشه به دلیل برگشت حرارت به سطح شیشه بالاتر میرود.

۲. درست نبودن برش جای اجاق گاز صفحه ای توسط کابینت کار و در آوردن الگوی برش گاز خیلی بزرگتر از حد مجاز

۳. شیشه های گاز چون در کوره حرارت دیده اند به صورت فشرده و نسبت به تغییر سایز سطحی در تغییر دما حساس می باشند فلذا فشار وزن در یک قسمت از گاز و تغییردمای سریع بر اثر ریختن مایعات باعث تغییر سایز سطحی شیشه در حد کمتر از میلیمتر برای شیشه غیر قابل تحمل است.

از طرف دیگر چون این شیشه ها از ترکیبات پلاستیکی برای کاهش خطر بریدگی استفاده کرده اند این ترک کوچک بلافاصله به پودر شده کل شیشه ختم می شود . البته این نکته خیلی در شکستن گاز ملاک نیست.

۴. شایان ذکر است که استاندارد در نظر گرفته شده برای تحمل این اوضاع نیز تعیین کننده خواهد بود.

۵. اجاق گاز های شیشه ای موجود در بازار ایران عموما از کمترین استاندارد تا بالاترین استاندارد به وفور یافت می شود که در زمان خرید به این مسائل حتما توجه کنید و قیمت مختلف گازهای شیشه ای یکی از دلایلش کیفیت شیشه میباشد.

۶. اگر می خواهید از ظرف بزرگتر از سایز چدنی یک شعله از گاز استفاده کنید و شیشه شما نشکند توصیه می شود از چدنی کمکی استفاده کنید تا فاصله ظرف از شیشه بیشتر شود و حرارت به صورت یکنواخت زیر ظرف پخش شود.

به طورکلی:

⊕عموماً شیشه گازهای رومیزی به دلایل زیر می شکنند:

  • پرت شدگی لوازم روی سطح گاز
  • وزن زیاد قابلمه ها
  • عدم نظافت صحیح
  • عدم نصب صحیح
  • حرارت برگشتی قابلمه یا تابه ها.

⊕برای پرهیز از شکستن شیشه گاز صفحه ای بر اثر حرارت برگشتی نیز این موارد را رعایت کنید:

  1. بجای آنکه برای سریعتر پختن غذاها شعله ها را زیاد نمایید زمان زودتری را اقدام به آشپزی نمایید تا غذا فرصت کافی برای پختن داشته باشد و نیازی نباشد شعله ها را خیلی زیاد کنید.
  2. از قرار دادن قابلمه ها یا تابه های بزرگ بر روی شعله ها خودداری کنید. دقت نمایید حتی المقدور  قابلمه بزرگ روی شعله بزرگ قرار گیرد تا از حرارت برگشتی جلوگیری شود.
  3. از قرار دادن همزمان چند قابلمه بزرگ بر روی گاز خودداری شود.
  4. از هر شعله بنا به فراخور حجم شعله خروجی آن استفاده شود و زیاد کردن شعله ها بصورت آنکه تمام آنها در حد نهایی خود قرار گیرند سبب شکستن شیشه ها می شود.مهمترین نکته ای که باعث شکستن شیشه اجاق گاز شما میشود کیفیت خود شیشه گاز هست که اگر هنگام خرید گازهای با کیفیت خرید کنید احتمال شکستن گاز شما ۱ در ۱۰۰۰ تا میباشد پس اگر گاز با کیفیتی خرید کردین نگران شکستن شیشه آن نباشد.اجاق گاز های توکار داتیس با داشتن کیفیت و استاندارد های لازم در این زمینه میتواند انتخاب ایده آلی باشد.

مطالب مرتبط

نظرهای کاربران (0)